اکبر خزایی

بیوگرافی اکبر خزایی تنها داور حرفه ای بدنسازی ifbb pro از کشور ایران

اکبر خزایی، (زادٔه ۲۰ مرداد ۱۳۵۹ تهران، شهرری) اکبر خزایی در حال حاضر تنها داور حرفه ای بدنسازی از ایران در فدراسیون حرفه ای بدنسازی جهان (ifbb_pro) یا همان “NPC” میباشد و عناوین دیگری از قبیل مربی تیم ملی فیتنس ، مربی حرفه ای بین المللی کشور و … را در کارنامه خود به یدک میکشد ، به همین منظور برای آشنایی بیشتر با این چهره بین المللی ورزشی و داور حرفه ای بدنسازی ، در این مقاله به شرح زندگی نامه و بیوگرافی حرفه ای ایشان آشنا میشوید.

زندگی نامه اکبر خزایی

در شرح زندگی نامه اکبر خزایی باید بگوییم، وی در تاریخ ۲۰/ مرداد/ ۱۳۵۹ در تهران محله ۱۳ آبان شهر ری متولد شده است. او ورزش را از سال ۱۳۶۸ در ۹ سالگی ورزش را با رشته های تکواندو و کشتی آغاز نمود و از سال ۱۳۷۳ در سن ۱۴ سالگی وارد رشته بدنسازی شد، خزایی دانش آموخته رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد واحد یادگار امام شهرری و هم اکنون ساکن تهران میباشد .

بیوگرافی داوری

اکبر خزایی سال ۱۳۸۵ مدرک داوری بدنسازی از فدراسیون بدنسازی ایران اخذ کرد و سال ۲۰۰۷ پس از حضور در کلاسهای داوری ifbb تایلند موفق به دریافت حکم ifbb و دفترچه داوری Abbf از کنفدراسیون بدنسازی آسیا شد.وی در سال ۲۰۱۵ در آزمون عملی دا‌وری فدراسیون جهانی ifbb آماتور که تهران برگزار شد موفق به اخذ دفترچه جهانی ifbb شد .نهایتا اکبر خزایی در پایان سال ۱۴۰۰ کارت داوری حرفه ای بدنسازی اش را پس از قبولی در آزمون عملی مربوطه در رقابتهای مسترالمپیای تونس اخذ و نام خود را بعنوان اولین داور حرفه ای بدنسازی ifbb pro در ایران ثبت نمود و اینجا بود که شهرت اکبر خزایی به اوج رسید چون تا پیش از او هیچ داوری در تاریخ پرورش اندام کشور نتوانسته بود از کشور ایران به این جایگاه دست یابد.به این ترتیب در حال حاضر اکبر خزایی تنها داور حرفه ای فدراسیون حرفه ای بدنسازی یا همان ifbb pro ساکن ایران است؛ تخصص این داور حرفه ای پس از رقابتهای نخستین مستر المپیا تونس و عاشور کلاسیک لیبی که در نیمه اول سال ۱۴۰۱ برگزار شد مورد توجه مسئولان npc قرار گرفت و بعد آن توسط آنها جهت قضاوت مسابقات حرفه ای پرورش اندام آمریکا به آن کشور دعوت شد، البته در اواسط سال ۱۴۰۱ علی رغم پیگیریهای مسئول برگزاری مسابقات npc آمریکا ، سفارت آمریکا در مسقط با درخواست ویزای او موافقت نکرد.

بیوگرافی مربیگری

اکبر خزایی سال ۱۳۸۰ مدرک مربیگری خود را از فدراسیون وزنه برداری که متولی ورزش بدنسازی وقت بود دریافت کرد و در سال ۱۳۹۹ موفق به دریافت کارت مربیگری فدراسیون حرفه ای های جهان یا همان  ifbb pro شد و سال ۱۳۹۰ در صدا و سیمای ایران از او بعنوان مربی برتر بدنسازی تقدیرشد.

سوابق مربیگری حرفه ای بدنسازی

اکبر خزایی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰ در کنار داوری به مربیگری هم  میپرداخت و شاگردان زیادی را از مبتدی تا قهرمانی حرفه ای جهان رسانده است و نهایتا در سال ۱۳۹۲ از سوی دکتر محمد رضا کاظمی آشتیانی سرپرست فدراسیون بدنسازی بعنوان اولین مربی تیم ملی فیتنس ایران منصوب شد. ایشان هم اکنون در کنار حرفه داوری، به عنوان سر مربی یک باشگاه بدنسازی در تهران فعالیت میکند؛ ضمن آنکه فعالیت مربیگری او طبق قوانین ifbb pro خارج از حوزه قهرمان پروری و عدم پذیرش شاگرد برای شرکت در مسابقات است .

سوابق داوری حرفه ای اکبر خزایی در پرورش اندام

نیمه اول سال ۲۰۰۰  در مسابقات پرورش اندام عاشور کلاسیک لیبی ، مستر المپیا تونس ، عراق ماسل شو سلیمانیه ، مستر المپیا اسلام آباد پاکستان به قضاوت پرداخت. وی در آذر ماه ۱۴۰۱ نیز مجدد جهت قضاوت مسابقات عاشور کلاسیک لیبی  و مستر المپیای تونس به آن کشورها دعوت شد و در پنل داوری حاضر شد.
بزرگترین مسابقات بدنسازی جهان ، مستر المپیا نام دارد که اگر سفارت آمریکا ویزای اکبر خزایی را صادر کرده بود او به عنوان اولین قاضی ساکن ایران میتوانست یکی از داوران مسابقات مستر المپیا  ۲۰۲۲  لاس وگاس، در آن رقابت باشد.

 

 

سوابق داوری اکبر خزایی در پرورش اندام

 

 

اکبر خزایی داور حرفه ای پرورش اندام ایران، از سال ۱۳۸۵ تاکنون تقریبأ در  تمامی مسابقات کشوری و استانی ایران بعنوان سرداور یا داور حضور داشته و انتهای سال ۱۴۰۰ با ورود  به ifbb_pro ، رسمأ از دنیای آماتور داوری  خداحافظی کرد و در حال حاضر او فقط در عرصه داوری بین المللی ifbb pro ،فعالیت  میکند.
این داور حرفه ای بدنسازی کشور طی سالین گذشته به طرق مختلف از طریق گفتگو با رسانه صدا و سیما و سایر رسانه های ملی از قبیل ایسنا ، فارس ، ایرنا ، تسنیم ، تابناک و قلم زدن مطالب علمی در نشریات تخصصی بدنسازی  در سالم سازی ورزش نقش داشت و با اطلاع رسانی های دقیق در حوزه عوارض داروهای ممنوعه و ارتقاء سلامت عمومی توسط دکتر پورکاظمی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی  و دبیر کل مبارزه با دوپینگ وقت مورد تقدیر قرار گرفت .

در زیر به برخی از افتخارات و مدارک اخذ شده توسط اکبر خزایی  میپردازیم : 

  • _اولین و تنها داور حرفه ای بدنسازی ifbb_pro از ایران
  • _ دانش آموخته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد یادگار امام
  • _داور بین المللی بدنسازی کمیته ملی المپیک
  • _ مربی اسبق تیم ملی فیتنس ایران (سال ۹۲)
  • _ مربی برتر بدنسازی ایران در سال ۱۳۹۰
  • _ مربی حرفه ای بدنسازی npc
  • _ تکنسین استعدادیابی ورزشی انجمن ایساک استرالیا
  • _ مربی بین المللی بدنسازی کنفدراسیون آسیا
  • _ داور بین المللی بدنسازی کنفدراسیون آسیا
  • _ مربی بدنسازی و تناسب اندام دانشگاه فیما انگلستان
  • _ مربی بین المللی بدنسازی وزارت ورزش و فدراسیون بدنسازی ایران
  • _ مربی درجه ۱ بدنسازی  وزارت ورزش و فدراسیون بدنسازی ایران
  • _ داور درجه ۱ فدراسیون بدنسازی ایران